Lopend door het winkelcentrum komt de geur van versgebakken brood je neus in kronkelen, of vers gebakken stroopwafels – het water loopt je in de mond, nietwaar; krijg je ‘lekkere trek’ van. Of de verlokkende geur van vers gezette koffie, van chocola, pizza… jammie!
Verrassing: deze geuren zijn heel waarschijnlijk niet de echte, werkelijke geuren, maar kunstmatige vervangingen ervan…
Scheikundigen hebben het voor elkaar gekregen om de geur van popcorn, kaneelbroodjes, suikerkoeken, koffie, chocola na te maken – zelfs die van gegrilde hamburgers! En ze verkopen het aan bedrijven die de kunstmatige geuren gebruiken om ons te verleiden onze neus te volgen – om één reden: hun produkt aan de man te brengen en nog meer winst te maken.
Bill Barum heeft tientallen jaren in de voedsel- en produktontwikkeling gewerkt, in bedrijven als Kraft foods, Harrah’s Casinos, en Walt Disney. Bij Disney was hij betrokken bij het zoeken naar een manier om de smaak en geur van vooraf klaargemaakte hamburgers en franse frietjes VERS te laten lijken.
Bill Barum: “De voedsel-wetenschappers hebben een plaatselijk toepasbare baklucht samengesteld, die smelt bij 110 graden en de geur van vers gebakken hamburgers en franse frietjes nabootst. Hierop voortbordurend plaatsten we geurmachines [in het Disneypark], in het struikgewas… met infrarode starters, zodat wanneer er mensen voorbij komen lopen, de machine het aroma verspreidt en je smaakzin onmiddellijk getriggerd wordt; je kijkt om je heen waar je die suikerspin, die popcorn of die oliebol, of wat dan ook, kunt kopen.”
Onze neuzen zijn tegenwoordig dus ook onderhevig aan commerciële exploitatie: we worden bij de neus genomen. De bedrijven willen dat we meer consumeren – nog meer dan we al doen; eet die hamburger, dat gebak, koop dat produkt. Door echt voedsel te laten vergezellen van kunstmatige geuren die in de lucht worden gespoten door geurmachines – om de verkoopcijfers te verhogen…
Ook bedrijven die produkten verkopen die op zich niets met geur te maken hebben, hebben ons reukorgaan ontdekt als middel om ons als consument te verleiden hun produkt te kopen. Zo kan het gebeuren dat je langs de computerwinkel loopt en je door de geur van nieuwe electronica naar binnen wordt gelokt, en je in de stemming wordt gebracht om rond te ‘neuzen’ en de kans is groot dat je iets koopt… Samsung bijvoorbeeld experimenteert in zijn winkels met een geur die dient als merk-herkenning.
Sfeer-geuren zijn allang standaard-gebruik in lingeriewinkels, in casino’s, vliegvelden, de hotelbranche en de Wellness en Leisurecentra sector (bijvoorbeeld het creëeren van een “Zen-retraite” ervaring).
Zien is ongetwijfeld onze meest krachtige zintuig, maar als het gaat om emotionele response opwekken, is ons reukvermogen een sterkere trigger. “Vijfenzeventig procent van de emoties die we dagelijks voortbrengen zijn beïnvloed door geuren,” zegt Lindstroem. “Na het zicht, is reuk onze meest belangrijke zintuig.” Dus het is niet verwonderlijk dat bedrijven op het idee kwamen om onze neus tegen ons te gebruiken.
Bill Barum: “We denken dat we een keus hebben – maar onze keuzes worden bestuurd door de moderne marketing-methoden die ons gedrag en onze zintuigelijke gewaarwordingen, zien, horen en ruiken, hebben geanalyseerd en die kennis toepassen.
Daar heb je het: we zijn slechts geprogrammeerde robots – met de bedrijven en industrie als de sluwe programmeurs. De meesten van ons hebben “vrije keuze” hoog in het vaandel staan en zullen “het recht op vrije keuze” heftig verdedigen. Ondertussen is er helemaal niet zo iets als ‘vrije keuze”: we zijn voorgeprogrammeerd als een bepaalde persoonlijkheid vanaf het moment dat we worden geboren. Alle ogenschijnlijke “keuzes” die we hebben zijn niet werkelijk keuzes – want als je beperkt bent tot een programmering zijn je opties om uit te kiezen beperkt tot het gamma van de programmering. Echte vrije keuze houdt een onbeperkt scala aan mogelijkheden in – maar we zijn niet in staat om deze onbegrensde mogelijkheden te zien, eenvoudig omdat we beperkt zijn tot een persoonlijkheid-visie. Alsof we een bril dragen met een vervormde hoek – zonder weet te hebben van de vervorming. Zoals de geur-industrie aantoont: we denken dat we ervoor kiezen om de winkel in te gaan en die hamburger te kopen – maar het is de geurmachine die je naar binnen liet gaan en je merkte dat niet; je dacht dat jij degene was die de beslissing nam…
Niet zo’n prettig beeld – wij die gedirigeerd worden door een simpele geurmachine… Wij die gedirigeerd worden door gevoelens en emoties en gedachten waar we ons niet eens bewust van zijn dat we er op reageren. Perfect opererende kleine machines zijn we. Robotten.
Hoog tijd om de persoonlijkheid-kostuums uit te trekken en onszelf toe te staan om te zijn wie we werkelijk zijn.
Sluit je aan bij mij en andere mensen die in het proces zijn van het verwezenlijken en vestigen van wie we werkelijk zijn
Wil je meer informatie over je vervormde visie en het ontbreken van echte vrije keuze? Wil je weten hoe je persoonlijkheid-kostuum uit te trekken? Ga naar http://desteni.org, website en forum
Aanbevolen om te lezen
Are you a sucker for airy memories and are fragrances determining your buying habits by SylviaWe fear even our own smell by Arvydas
Scenting business is Big Business
“Scenting an entire building is the latest ambition in a growing business that has, for years, gone unnoticed by most consumers. Roger Bensinger, executive vice-president for scent marketing company Prolitec, estimates there are now 20 companies worldwide specializing in ambient scent-marketing and dispersion technology. While many of these companies are privately held, industry executives value the business at roughly between $80 million and $100 million. These enterprises typically pair with fragrance companies and share in the scenting and machine maintenance dues, which can range anywhere from $100 to $10,000 a month depending on the size of the space to be scented.”
bronnen:
Scented Temptations: Artificial Scents Help Stimulate Consumer Appetites
Wikipedia – Flavor
New York Grocery Store Pulls A Heston Blumenthal, Uses Artificial Scent Machines To Increase Sales
Scent Branding Sweeps the Fragrance Industry
Smells Like Brand Spirit